MLEKO i koronawirus
To już fakt - Koronawirus wpływa na spadek cen polskiego nabiału!
- Wydaje mi się, że spadek cen nabiału - głównie masła i śmietany - spowodowany jest ogólnoświatową histerią związaną z koronawirusem oraz co najbardziej prawdopodobne, ze spekulacyjnym obrotem tymi produktami - mówi Andrzej Minarczuk, prezes OSM Kosów Lacki.
Nie ma żadnej logiki w tym, ze większość artykułów spożywczych w ostatnich tygodniach gwałtownie drożeje, a spadają jedynie ceny nabiału – uważa prezes Minarczuk. - Jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie wiele spółdzielni stanie przed koniecznością korekty ceny mleka, a to spotka się z niezadowoleniem rolników, których wzrosty cen dotykają w takim samym stopniu jak przetwórców – zauważa.
Na razie informacje z Chin o rozprzestrzenianiu się koronawirusa, najmocniejsze odzwierciedlenie znalazły w wynikach nowozelandzkiej giełdy produktów mleczarskich, gdyż to Nowa Zelandia jest zdecydowanie największym dostawcą tego produktu na rynek chiński.
- Ze strony naszych, polskich rolników nie wypływają na razie żadne niepokojące sygnały, żeby był jakiś problem z przyjmowaniem od nich przez mleczarnie mleka, które Polska w tak dużym stopnie eksportuje do Chin. – mówi Hanna Rocławska z Zespołu Doradztwa Rolniczego. Podobnego zdania jest Federacja Pracodawców Chowu Bydła Mlecznego: póki co, konsekwencje koronawirusa nie są na naszym rynku odczuwalne, mleczarnie nadal "normalnie" odbierają mleko, ale problem zaczyna się ze spadkiem cen. – mówią specjaliści.
- Warto mieć na uwadze potencjalne problemy, których przy takim rozwoju sytuacji możemy się spodziewać i zabezpieczyć gospodarstwo na przyszłość. Jedną z możliwości są rozwiązania restrukturyzacyjne i zabezpieczające, które nawet w przy nagłych problemach mogą zapewnić firmie i gospodarstwu rolnemu przetrwanie oraz ustrzec przed negatywnym następstwem. – mówi Maria Borycka, Dyrektor Działu Obsługi Klienta Biznesowego z Biznes na Plus.
Chiny były dotychczas największym odbiorcą produktów nabiałowych z UE odpowiadając za 13% całkowitej wartości eksportu z UE, w tym 40% całkowitej wartości eksportu mleka i śmietany płynnej oraz 30% serwatki.
Również dla Polski, Chiny to duży, pozaunijny odbiorca produktów mleczarskich. W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski do Chin wyniosła 58 mln EUR i była o ponad połowę większa niż w analogicznym okresie 2018 r.