Samodzielna wymiana oleju i filtrów w samochodzie

Wiosna to okres, w którym nie tylko zmieniamy opony na letnie. Dla wielu kierowców jest to czas na zadbanie o swoje cztery kółka i przygotowanie do sezonu. Do tych czynności warto dodać wymianę oleju oraz filtrów, co przy odrobinie zdolności manualnych, bez problemu zrobisz samemu. Jeżeli nie wiesz w jaki sposób się do tego zabrać, to czytając ten artykuł, dowiesz się jak wymienić filtry i olej w samochodzie, bez konieczności wizyty w warsztacie samochodowym.

Co będzie nam potrzebne do wymiany filtrów i oleju ?

Olej silnikowy

W przypadku zakupu oleju sprawa jest całkiem prosta. Można go dostać praktycznie w każdym większym markecie, albo zamówić przez internet. Ta druga opcja zapewne wyjdzie taniej nawet z kosztem dostawy. Problem może się pojawić przy wyborze tego właściwego. Czy to syntetyk czy półsyntetyk. 10w30, 5w30 czy inny. Tutaj sprawa jest mocno indywidualna i zależy od modelu samochodu, jak i poprzedniego właściciela. Zacznij poszukiwania od podniesienia maski. Bardzo często przy silniku są "metki" z informacją kiedy i jaki olej został wlany. Jeżeli nie ma to szukamy dalej. Zajrzyj do instrukcji obsługi pojazdu. Tam powinna być informacja jaki rodzaj oleju. Możesz też poszukać na forach. Tam ktoś już na pewno pytał o Twój model i koledzy pasjonaci już mu odpowiedzieli.

Znając rodzaj musisz wiedzieć tez jaka ilość "wchodzi" do Twojego samochodu. Ta informacja jest podana w instrukcji ale i w tym przypadku internet prawdę Ci powie.

Filtry

nie są one tak ogólnie dostępne jak olej, który można znaleźć nawet w większych marketach. Jeżeli to Twój pierwszy taki przegląd albo nie jesteś pewny jakie dokładnie filtry pasują do Twojego auta, to najlepiej weź ze sobą dowód rejestracyjny pojazdu i pojedź do jakiegoś większego sklepu, z częściami samochodowymi jak intercars czy autoeuro. Na pewno znajdziesz coś podobnego w swojej okolicy. Tam sprzedawca pomoże Ci dopasować części to Twojego pojazdu. Jeżeli znasz konkretne numery można zamówić przez internet.

W większości aut masz 4 filtry do wymiany przy takim przeglądzie. Filtr paliwa, filtr oleju, filtr powietrza i filtr kabinowy ( przeciwpyłkowy ).

Podstawowe narzędzia

Przydatnym narzędziem będzie klucz opaskowy do odkręcania filtrów. Bez niego sporo się namęczysz aby odkręcić zassane, stare filtry. Przyda się miska/wiadro, o pojemności odpowiadającej ilości oleju mieszczącego się w misie olejowej. Jeżeli nie masz do dyspozycji kanału to pamiętaj aby ten pojemnik na stary olej zmieścił się bez problemu pod samochodem. Poza tym przyda się lejek, kilka starych ścierek oraz dobre oświetlenie. Warto pomyśleć o czołówce ( latarka na głowę ).

Od czego zaczynamy wymianę ?

Samochód należy ustawić na równej, poziomej powierzchni. W przeciwnym wypadku może być problem ze zlaniem całości oleju. Najwygodniej będzie w garażu z kanałem.

Całą procedurę należy zacząć od spuszczenia oleju. Najlepiej aby silnik ( i olej ) wciąż był ciepły. Wówczas jego konsystencja jest bardziej płynna.

Aby zlać olej trzeba zlokalizować i odkręcić korek spustowy. Znajduje się on gdzieś na misie olejowej pod silnikiem samochodu. Szukamy śruby nasadkowej ( "sześcianu" ), usytuowanej w najniższym miejscu misy. Niektóre auta maja umiejscowiony spust tak ze by po odkręceniu przedniego kola łatwo było podstawić wiaderko.

Zanim odkręcisz śrubę spustową odkręć korek wlewu oleju. Zapewni to dodatkowe odpowietrzenie dzięki czemu olej będzie spływał ładnym strumieniem. Następnie podstaw pojemnik na stary olej i przygotuj szmatki. W pierwszej chwili strumień oleju bezie dość mocny. Do tego stopnia ze może "wypchnąć" śrubę która wpadnie do wiadra/pojemnika ze zlewanym olejem. Zostaw ją. Wyciągniesz jak skończy się zlewanie oleju. Pamiętaj ze olej może być wciąż ciepły a nawet gorący! Zachowaj szczególną ostrożność podczas odkręcania aby uniknąć poparzenia.

Olej będzie przez pewien czas wypływał. Zostaw go tak niech sobie spokojnie ścieknie, choć nie ma co liczyć na pozbycie się go w całości. zawsze zostanie trochę starego oleju w misie i silniku oraz w filtrze który będziemy odkręcać później. W miedzy czasie można zając się innymi filtrami.

Filtr przeciwpyłkowy, kabinowy

Jego wymiana jest bardzo prosta ale zlokalizowanie bywa kłopotliwe. Jeżeli nie masz instrukcji i nie wiesz gdzie go znaleźć sprawdź w kabinie za schowkiem pasażera. Inne miejsce jest pod maską koło miejsca gdzie zaczyna się szyba. z lewej strony. Popatrz dobrze może być schowany za bezpiecznikami

Jak już go zlokalizujesz po prostu wyjmij stary filtr i w jego miejsce włóż nowy. Zwróć przy tym uwagę w którą stronę skierowana jest "harmonijka" na filtrze aby nowy włożyć tą samą stroną.

Filtr powietrza

Z reguły jest większy niż filtr kabinowy ale o podobnej fakturze. Znajdziesz go pod maską, obok silnika, w sporej plastikowej obudowuje, do której dochodzą grube rury prowadzące powietrze. Na bokach tej skrzynki znajdziesz klipsy, które należy odpiąć, aby zdjąć górną pokrywę ochronną. Jeżeli po ich odczepieniu pokrywa dalej nie schodzi upewnij się, że z każdej strony klipsy są odpięte. Czasami są one niedostrzegalne na pierwszy rzut oka i trzeba je wyczuć ręką.

Tutaj tak samo jak w przypadku filtra przeciwpyłkowego wystarczy podmienić stary na nowy i załatwione. Zamykając pokrywę pamiętaj aby zapiąć ponownie wszystkie klipsy.

Filtr paliwa

Tutaj zaczynają się bardziej kłopotliwe czynności. Filtr paliwa najczęściej jest szary w formie walca w okolicy silnika. Przykręcony jest do "uchwytu" z i do którego dochodzą czarne gumowe wężyki. W niektórych samochodach do filtra paliwa dokręcony jest czujnik. może być on doczepiony od spodu więc upewnij się że jest odpięty zanim zaczniesz odkręcać.

Jego odkręcenie jest kłopotliwe ze względu na kształt. Często "gęstość" elementów w okolicy filtra również mocno utrudnia dobry chwyt. W tym miejscu nieopisanie pomocny staje się klucz opaskowy. szczególnie jeżeli filtry dawno nie były wymieniane i się "zassały". Może się okazać, ze będzie trzeba odpiąć jakiś wężyk czy wyjąc akumulator, ale zanim zaczniesz rozmontowywać samochód sprawdź czy na pewno jest taka potrzeba i czy na odkręcasz w dobrą stronę ;)

Pamiętaj, że w filtrze znajduje się paliwo. Po odkręceniu wyjęciu starego filtra porównujemy go z nowym. możliwe ze trzeba przepiać jakiś czujnik do nowego itp. Uszczelkę na nowym filtrze delikatnie przesmarowujemy palcem zamoczonym w paliwie. Nakręcamy z czuciem samą ręką (nie używamy klucza)

Po dokręceniu należy filtr odpowietrzyć. Najczęściej jest przy uchwycie do którego filtr dokręciliśmy jest mała pompka. Należy ja naciskać ad do oporu

Filtr oleju

Najczęściej zlokalizowany pod silnikiem koło misy olejowej. Kształtem przypomina filtr paliwa. Ze względu na owalną formą warto ponownie skorzystać z klucza opaskowego. Pamiętaj że w filtrze będzie znajdował się stary olej.

Po odkręceniu przetrzyj gwint i obrzeża szmatką aby zetrzeć stary olej w uchwytu na filtr. Analogicznie do filtru paliwa w na uszczelce nowego filtra delikatnie palcem rozsmarowujemy małą ilość oleju. Nakręcamy z czuciem samą ręką (nie używamy klucza). Przy okazji wkręć korek spustowy w misie.

Nowy olej

UWAGA!! Zanim przystąpisz do wlewania nowego oleju upewni się czy na 100% zakręciłeś korek spustowy. W przeciwnym razie możesz lać bez końca i efektu.

Na baniakach oleju jest miarka. Wlej o jakieś pół litra mniej niż podaje instrukcja. Lepiej potem dolać niż przelać. Odczekaj kilkanaście minut i sprawdź stan oleju. Jak mało dolej trochę i powtórz czynność.

Pierwsze odpalanie

Po uzupełnieniu oleju sprawdź czy nie cieknie z korka spustowego i filtra oleju. Jeżeli nie to odpalamy. W zależności, jak poszło odpowietrzanie filtru paliwa, auto może się różnie zachowywać na początku. Może zgasnąć po kilku sekundach i potrzebować trochę więcej pokręcić rozrusznikiem. Po prostu musi "przepchnąć" powietrze w układzie.

Gdy praca silnika ustabilizowała się sprawdź jeszcze raz czy nic nie cieknie. ( Korek spustowy, filtr oleju i paliwa). Jeżeli wszystko jest ok to brawo. Własnie zakończyłeś wioseny/jesienny przegląd!

Banał?

Zdaję sobie sprawę ze ten artykuł jest mocno ogólnikowy. Niestety sposób wymiany i rozmieszczenie filtrów jest inna w praktycznie każdym modelu, więc nie sposób opisać ich wszystkich.

Nie zrażaj się tym. O ile podchodzi się do tematu z głową i rozsądkiem wszystko pójdzie dobrze. Odpinaj kable a nie przecinaj. zastanów się zanim coś pociągniesz, itp itd...