Nośnik, a wiadomości - czyli o najważniejszej kwestii w karierze
Gdy wejdziesz na YouTube, masz do wyboru miliony różnych filmów. YouTube to medium/nośnik informacji, które zastępuje telewizję. Jednak wiadomość, jaką możesz otrzymać, jest skrajnie różna w zależności od filmu/treści/wiadomości, jaką wybierzesz.
Możesz spędzić 10 minut na YouTube, oglądając śmieszne koty, które zapewne rozbawią Cię wielokrotnie w tym czasie lub też w ciągu tych samych 10 minut możesz w pełnym skupieniu wysłuchać krótkie wykłady jakiegoś geniusza jak np. Albert Einstein, czy Dalajlama, co może dokonać w Tobie momentu: Aha!
W kontekście kariery, ludzie często skupiają się na nośniku, którym chcą się stać np. być adwokatem, programistą, czy kucharzem. Twój nośnik kariery jest Twoim kanałem na YouTube, czekającym na wypełnienie osiągnięciami oraz wiadomościami.
W zależności, jaki kierunek obierzesz na swoim statku, czyli tym nośniku, możesz dopłynąć do różnych przystani. Są adwokaci, którzy zarabiają 100 zł/godzinę i tacy, którzy zarabiają 1000 zł/godzinę. Nośnik jest ten sam, jednak wiadomości, którymi wypełnili swój kanał YouTube bardzo, bardzo różne.
Można być handlowcem, który sprzedaje papierosy i swoją karierę spędza, maksymalizując zysk korporacji, która uzależnia od siebie swoich klientów i niszczy im życie. Lub na odwrót można też być handlowcem, który sprzedając, pomaga swoim klientom, dostarczając im rozwiązania efektywnie zwiększające jakość ich życia, czy biznesu np. Kursy z budowania relacji. W tej sytuacji nośnik jest ten sam (handlowiec), ale zupełnie różne wiadomości.
Dwa ryzyka identyfikowania się z medium:
1) Ograniczeniu swoich możliwości, poprzez mówienie, że jeśli jestem X, to mogę wykonywać tylko Y. Warto mieć otwarty umysł, mając nawet ściśle określony zawód. Świetny przykład: znany fizyk teoretyczny Richard Feynman, miał hobby polegające na włamywaniu się do sejfów…
2) Skupiając się na nośniku, ograniczasz swoją wiadomość. A wiadomość jest znacznie ważniejsza niż jakikolwiek nośnik. Stąd ludzie często zmieniają pracę, myślą, że jeśli zmienią nośnik, to zmieni się ich życie. Tak naprawdę, szukają zmiany wiadomości. Prosty przykład: bloggerzy, którzy piszą na każdy chwytliwy temat – po jakimś czasie mogą stać się przygnębieni, ponieważ ich praca nie jest związana z żadnymi głębszymi wartościami.
Reasumując, gdy stawiasz nośnik przed wiadomością, definiujesz swoje życie nazwą opakowania, a nie zawartością tego opakowania. Stawiasz pustkę przed pełnią. Ten błąd może spowodować brak motywacji, energii, a nawet depresję.
Ostatnio kupując żywność w znanej sieci, kasjer rymował do każdego klienta. Praktycznie każda osoba wychodziła z mniejszym lub większym uśmiechem na twarzy. Ten człowiek miał bardzo podstawowy nośnik "kasjer", ale wielką wiadomość "służyć innym i wzbudzać u nich radość". Jego wiadomość powodowała, że czuł więcej spełnienia i radość, niż niejeden człowiek z dumny nośnikiem “doktora”, czy nawet "profesora"
Czy Twoja wiadomość, którą dostarczasz światu stoi przed nośnikiem? Jeśli jeszcze nie to skorzystaj z mentoringu i abyś rozpoczął swoją zupełnie nową drogę życia.
O autorze: Cyprian Forc to trener biznesu i sprzedaży, mówca motywacyjny.